ΜΕΡΟΣ Β' ΑΣΚΗΣΗ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΗΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΡΥΘΜΙΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΥ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α' ΑΣΚΗΣΗ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΗΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΣΗΣ - ΣΚΟΠΟΣ, ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ, ΟΡΙΣΜΟΙ, ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο 26 Σκοπός Σκοπός του παρόντος Μέρους είναι ο εκσυγχρονισμός του πλαισίου άσκησης της τελωνειακής αντιπροσώπευσης και του επαγγέλματος του τελωνειακού αντιπροσώπου ώστε να διασφαλίζεται η ορθή εφαρμογή των τελωνειακών διαδικασιών και των δασμολογικών ρυθμίσεων, καθώς και των ρυθμίσεων για την εμπορική πολιτική και την προστασία της ασφάλειας των πολιτών, του περιβάλλοντος και των δημοσιονομικών συμφερόντων της χώρας και των άλλων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να ενισχυθούν η αποτελεσματικότητα, η διαφάνεια και η ασφάλεια δικαίου.
Άρθρο 27 Αντικείμενο Αντικείμενο του παρόντος Μέρους είναι ο ανακαθορισμός των όρων και των προϋποθέσεων για την άσκηση της τελωνειακής αντιπροσώπευσης, καθώς και η ρύθμιση όλων των θεμάτων που άπτονται του επαγγέλματος του τελωνειακού αντιπροσώπου στο πλαίσιο του Κανονισμού (ΕΕ) 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 9ης Οκτωβρίου 2013 για τη θέσπιση του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα (L 269) και η ταυτόχρονη κατάργηση του ν. 718/1977 «Περί εκτελωνιστών» (Α' 304), ώστε να εκσυχρονιστεί το συνολικό πλαίσιο προς όφελος των συναλλασσομένων και της εύρυθμης λειτουργίας των τελωνείων της χώρας.
Άρθρο 28 Ορισμοί Για τους σκοπούς του παρόντος Μέρους ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί: 1.«πρόσωπο»: φυσικό πρόσωπο, νομικό πρόσωπο ή ένωση προσώπων με δικαιοπρακτική ικανότητα, 2.«τελωνειακές διατυπώσεις»: το σύνολο των ενεργειών που απαιτούνται για τη συμμόρφωση προς την τελωνειακή νομοθεσία, 3.«τελωνειακή αντιπροσώπευση»: η διενέργεια τελωνειακών διατυπώσεων με την ιδιότητα του τελωνειακού αντιπροσώπου, 4.«τελωνειακός αντιπρόσωπος»: κάθε πρόσωπο που ορίζεται με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία του παρόντος από άλλο πρόσωπο με σκοπό τη διενέργεια τελωνειακών διατυπώσεων στο πλαίσιο των συναλλαγών του με τις τελωνειακές αρχές σύμφωνα με την τελωνειακή νομοθεσία, 5.«επαγγελματίας τελωνειακός αντιπρόσωπος»: ο τελωνειακός αντιπρόσωπος που έχει λάβει την άδεια του άρθρου 32 και έχει καταχωριστεί στο Μητρώο Επαγγελματιών Τελωνειακών Αντιπροσώπων, 6.«άμεση τελωνειακή αντιπροσώπευση»: η περίπτωση κατά την οποία ο τελωνειακός αντιπρόσωπος ενεργεί στο όνομα του αντιπροσωπευόμενου και για λογαριασμό αυτού, 7.«έμμεση τελωνειακή αντιπροσώπευση»: η περίπτωση κατά την οποία ο τελωνειακός αντιπρόσωπος ενεργεί στο δικό του όνομα αλλά για λογαριασμό του αντιπροσωπευόμενου, 8.«αρμόδιες διοικητικές αρχές»: οι τελωνειακές αρχές του άρθρου 31, 9.«διασαφιστής»: το πρόσωπο που υποβάλλει στις τελωνειακές αρχές το κατά περίπτωση τελωνειακό παραστατικό ή έγγραφο για τη διεκπεραίωση των τελωνειακών διατυπώσεων στο όνομά του ή το πρόσωπο στο όνομα του οποίου υποβάλλεται το κατά περίπτωση τελωνειακό παραστατικό ή έγγραφο, 8.«Μητρώο Επαγγελματιών Τελωνειακών Αντιπροσώπων» ή «Μητρώο»: το Μητρώο που τηρείται από τις τελωνειακές αρχές του άρθρου 31 για την εγγραφή των προσώπων που δύνανται να ασκήσουν το επάγγελμα του τελωνειακού αντιπροσώπου. Το Μητρώο τηρείται στο ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα των Τελωνείων και αναρτάται στον διαδικτυακό τόπο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), 9.«Ενωσιακός Τελωνειακός Κώδικας»: ο Κανονισμός (ΕΕ) 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 9ης Οκτωβρίου 2013 για τη θέσπιση του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα (L 269).
Άρθρο 29 Όροι διενέργειας τελωνειακών διατυπώσεων από τελωνειακό αντιπρόσωπο 1.Κάθε πρόσωπο μπορεί να ορίσει τελωνειακό αντιπρόσωπο με γενική ή ειδική ηλεκτρονική εξουσιοδότηση μέσω του πληροφοριακού συστήματος των τελωνείων. Όταν δεν απαιτείται η χρήση πληροφοριακού συστήματος για τη διενέργεια τελωνειακών διατυπώσεων ή άλλων τελωνειακών εργασιών, κάθε πρόσωπο μπορεί να ορίσει τελωνειακό αντιπρόσωπο με γραπτή εξουσιοδότηση. Η αντιπροσώπευση μπορεί να είναι άμεση ή έμμεση. 2.Το πρόσωπο που κατά τις συναλλαγές του με τις τελωνειακές αρχές δηλώνει ότι ενεργεί ως τελωνειακός αντιπρόσωπος θεωρείται ότι έχει αποδεχθεί τη σχετική εξουσιοδότηση της παρ. 1. 3.Ο τελωνειακός αντιπρόσωπος πρέπει να είναι εγκατεστημένος στο τελωνειακό έδαφος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.), εκτός των περιπτώσεων που ενεργεί για λογαριασμό προσώπων τα οποία δεν υποχρεούνται να είναι εγκαταστημένα σε αυτό σύμφωνα με τον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα. Ο εγκατεστημένος σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής 'Ενωσης τελωνειακός αντιπρόσωπος που είναι κάτοχος ισχύουσας Άδειας Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα για τελωνειακές απλουστεύσεις (ΑΕΟ C), έχει το δικαίωμα να διενεργεί τελωνειακές διατυπώσεις ως τελωνειακός αντιπρόσωπος στην ελληνική επικράτεια, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 18 του ίδιου Κώδικα. 4.Κατά τις συναλλαγές του με τις τελωνειακές αρχές, ο τελωνειακός αντιπρόσωπος δηλώνει ότι ενεργεί για λογαριασμό του προσώπου που αντιπροσωπεύει και διευκρινίζει εάν η αντιπροσώπευση είναι άμεση ή έμμεση. Όταν ένα πρόσωπο δηλώνει ότι ενεργεί ως τελωνειακός αντιπρόσωπος, χωρίς να διαθέτει τη σχετική εξουσιοδότηση, θεωρείται ότι ενεργεί στο δικό του όνομα και για δικό του λογαριασμό. 5.Ο τελωνειακός αντιπρόσωπος οφείλει να τηρεί την εξουσιοδότηση της παρ. 1 και να την παρέχει στον χρόνο και με τον τρόπο που αυτή ζητείται από τις τελωνειακές αρχές ή άλλες ελεγκτικές ή αρμόδιες αρχές ή υπηρεσίες του Δημοσίου. 6.Ο επαγγελματίας τελωνειακός αντιπρόσωπος μπορεί να ασκεί άμεση και έμμεση αντιπροσώπευση. 7.Όταν ένα νομικό πρόσωπο ή ένωση προσώπων ενεργεί ως τελωνειακός αντιπρόσωπος με άμεση αντιπροσώπευση, πρέπει να απασχολεί με σχέση εξαρτημένης ή μη εργασίας, τουλάχιστον ένα φυσικό πρόσωπο, το οποίο διαθέτει άδεια επαγγελματία τελωνειακού αντιπροσώπου. 8.Ως τελωνειακός αντιπρόσωπος με άμεση αντιπροσώπευση μπορεί να ορίζεται πρόσωπο που δεν διαθέτει άδεια επαγγελματία τελωνειακού αντιπροσώπου, όταν πρόκειται για υποβολή: α) συνοπτικής διασάφησης εισόδου, β) διασάφησης προσωρινής εναπόθεσης, γ) συνοπτικής διασάφησης εξόδου, δ) γνωστοποίησης επανεξαγωγής, ε) διασάφησης θέσης σε ελεύθερη κυκλοφορία ειδών που ανήκουν στο Δημόσιο ή σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), στ) διασάφησης εξαγωγής για εφοδιασμό πλοίων με εμπορεύματα αξίας μέχρι χίλια πεντακόσια ευρώ (1.500€) με πλήρη απαλλαγή από δασμούς και λοιπές φορολογικές επιβαρύνσεις, ζ) προφορικής δήλωσης για προσωπικά είδη που κομίζονται από ταξιδιώτες. 9.Κάθε πρόσωπο μπορεί να ορίζεται ως τελωνειακός αντιπρόσωπος με έμμεση αντιπροσώπευση, ανεξαρτήτως αν κατέχει άδεια επαγγελματία τελωνειακού αντιπροσώπου.
Άρθρο 30 Ευθύνη τελωνειακών αντιπροσώπων έναντι των τελωνειακών, ελεγκτικών και άλλων αρμόδιων αρχών ή υπηρεσιών του Δημοσίου 1.Ο έμμεσος τελωνειακός αντιπρόσωπος: α) δεσμεύεται για την ακρίβεια και την πληρότητα των στοιχείων της διασάφησης ή της Δήλωσης Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και Λοιπών Φορολογιών (Δ.Ε.Φ.Κ.), καθώς και των λοιπών τελωνειακών παραστατικών, τη γνησιότητα, την ακρίβεια και την ισχύ των επισυναπτομένων εγγράφων τους, καθώς και για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων που απορρέουν από την υπαγωγή των εμπορευμάτων σε τελωνειακό καθεστώς ή από την εκτέλεση εγκεκριμένων πράξεων, β) ευθύνεται αλληλέγγυα και εις ολόκληρον με τον αντιπροσωπευόμενο για την πληρωμή της τελωνειακής οφειλής από δασμούς, καθώς και λοιπές επιβαρύνσεις από φόρους και λοιπά δικαιώματα, που γεννώνται: βα) κατά την αποδοχή της διασάφησης ή της Δήλωσης Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και Λοιπών Φορολογιών (Δ.Ε.Φ.Κ.) ή άλλου τελωνειακού παραστατικού, ββ) λόγω μη τήρησης υποχρέωσης του αντιπροσωπευόμενου που προβλέπεται από την τελωνειακή νομοθεσία, εφόσον γνώριζε ή όφειλε να γνωρίζει τη μη τήρηση της υποχρέωσης και ενήργησε για λογαριασμό αυτού ή έλαβε μέρος στην πράξη που οδήγησε στη μη τήρηση της υποχρέωσης. 2.Ο άμεσος τελωνειακός αντιπρόσωπος: α) δεσμεύεται για την ακρίβεια και την πληρότητα των στοιχείων της διασάφησης ή της Δήλωσης Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και Λοιπών Φορολογιών (Δ.Ε.Φ.Κ.), καθώς και των λοιπών τελωνειακών παραστατικών, τη γνησιότητα, την ακρίβεια και την ισχύ των επισυναπτομένων εγγράφων τους, καθώς και την εκπλήρωση των υποχρεώσεων που απορρέουν από την υπαγωγή των εμπορευμάτων σε τελωνειακό καθεστώς ή από την εκτέλεση εγκεκριμένων πράξεων, β) ευθύνεται αλληλέγγυα και εις ολόκληρον με τον αντιπροσωπευόμενο, για την πληρωμή της τελωνειακής οφειλής από δασμούς, καθώς και λοιπές επιβαρύνσεις από φόρους και λοιπά δικαιώματα, που γεννώνται: βα) κατά την αποδοχή της διασάφησης ή της Δήλωσης Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και Λοιπών Φορολογιών (Δ.Ε.Φ.Κ.) ή άλλου τελωνειακού παραστατικού, εφόσον γνώριζε ή όφειλε να γνωρίζει ότι οι πληροφορίες της διασάφησης ή της Δήλωσης Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και Λοιπών Φορολογιών (Δ.Ε.Φ.Κ.) ή άλλου τελωνειακού παραστατικού και των επισυναπτόμενων εγγράφων τους ήταν εσφαλμένες, ββ) λόγω μη τήρησης υποχρέωσης του αντιπροσωπευόμενου που προβλέπεται από την τελωνειακή νομοθεσία, εφόσον γνώριζε ή όφειλε να γνωρίζει τη μη πλήρωση της υποχρέωσης και ενήργησε για λογαριασμό αυτού ή έλαβε μέρος στην πράξη που οδήγησε στη μη τήρηση της υποχρέωσης.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β' ΑΡΜΟΔΙΕΣ ΑΡΧΕΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΡΗΣΗΣ ΜΗΤΡΩΟΥ - ΑΔΕΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΥ
Άρθρο 31 Αρμόδιες διοικητικές αρχές 1.Ως αρμόδιες διοικητικές αρχές για την εποπτεία των επαγγελματιών τελωνειακών αντιπροσώπων και την τήρηση του Μητρώου αυτών, ορίζονται οι εξής τελωνειακές αρχές: α) η Τελωνειακή Περιφέρεια Αττικής με έδρα τον Πειραιά, στην οποία αντιστοιχεί η χωρική αρμοδιότητα των Περιφερειακών Ενοτήτων Κεντρικού Τομέα Αθηνών, Βόρειου Τομέα Αθηνών, Δυτικού Τομέα Αθηνών, Νότιου Τομέα Αθηνών, Δυτικής Αττικής, Ανατολικής Αττικής, Πειραιώς, Νήσων, Βοιωτίας, Εύβοιας, Αργολίδος, Αρκαδίας, Κορινθίας, Λέσβου, Λήμνου, Σάμου, Ικαρίας, Χίου, Σύρου, Άνδρου, Θήρας, Κέας - Κύθνου, Μήλου, Μυκόνου, Νάξου, Πάρου, Τήνου, Ρόδου, Κω, Καρπάθου, Καλύμνου, Ηρακλείου, Λασιθίου, Ρεθύμνης και Χανίων, β) η Τελωνειακή Περιφέρεια Θεσσαλονίκης με έδρα τη Θεσσαλονίκη, στην οποία αντιστοιχεί η χωρική αρμοδιότητα των Περιφερειακών Ενοτήτων Θεσσαλονίκης, Δράμας, Έβρου, Καβάλας, Θάσου, Ξάνθης, Ροδόπης, Ημαθίας, Κιλκίς, Πιερίας, Πέλλας, Σερρών, Χαλκιδικής, συμπεριλαμβανομένης της περιοχής του Αγίου Όρους, Γρεβενών, Καστοριάς, Κοζάνης, Φλώρινας, Καρδίτσας, Λάρισας, Μαγνησίας, Σποράδων, Τρικάλων, Ευρυτανίας και Φθιώτιδας, γ) η Τελωνειακή Περιφέρεια Αχαΐας με έδρα την Πάτρα, στην οποία αντιστοιχεί η χωρική αρμοδιότητα των Περιφερειακών Ενοτήτων Αχαΐας, Άρτας, Θεσπρωτίας, Ιωαννίνων, Πρεβέζης, Ζακύνθου, Κέρκυρας, Κεφαλληνίας, Ιθάκης, Λευκάδας, Αιτωλοακαρνανίας, Ηλείας, Φωκίδος, Λακωνίας και Μεσσηνίας. 2.Οι αρμόδιες αρχές της παρ. 1 έχουν την ευθύνη της τήρησης και της ενημέρωσης του Μητρώου Επαγγελματιών Τελωνειακών Αντιπροσώπων για τους επαγγελματίες τελωνειακούς αντιπροσώπους που εδρεύουν στη χωρική τους αρμοδιότητα.
Άρθρο 32 Επαγγελματίας τελωνειακός αντιπρόσωπος 1.Το επάγγελμα του τελωνειακού αντιπροσώπου ασκείται ελεύθερα σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια, υπό την προϋπόθεση της εγγραφής του προσώπου στο Μητρώο Επαγγελματιών Τελωνειακών Αντιπροσώπων και της λήψης της άδειας της παρ. 6, κατόπιν σχετικής αίτησης. 2.Για την εγγραφή φυσικών προσώπων στο μητρώο πρέπει να πληρούνται από τους αιτούντες σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις: α) να είναι κάτοχοι τίτλου τουλάχιστον δευτεροβάθμιου κύκλου εκπαίδευσης, ήτοι απολυτηρίου λυκείου ή ισότιμου ή ισοδύναμου τίτλου σπουδών της ημεδαπής ή της αλλοδαπής. Οι τίτλοι σπουδών που χορηγούνται από ιδρύματα της αλλοδαπής πρέπει να είναι αναγνωρισμένοι από αρμόδια αρχή ως ισότιμοι ή ισοδύναμοι προς τους τίτλους που κατά περίπτωση απονέμονται από τα ελληνικά ιδρύματα τριτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή να φέρουν αναγνώριση επαγγελματικής ισοδυναμίας με συγκρίσιμο τίτλο σπουδών τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης όπως ορίζει το π.δ. 38/ 2010 (Α' 78), β) βα) να διαθέτουν πιστοποίηση ως τελωνειακοί αντιπρόσωποι από αρμόδιο φορέα διαπιστευμένο κατά ISO/ IEC 17024 από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ.), ύστερα από αξιολόγηση επί του Προτύπου Επάρκειας Τελωνειακών Αντιπροσώπων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Τυποποίησης (Comite Europeen De Normalisation (CEN) ΕΝ 16992:2017) ή ββ) να έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το οποίο καλύπτει το Πρότυπο Επάρκειας Τελωνειακών Αντιπροσώπων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Τυποποίησης (Comite Europeen De Normalisation (CEN) ΕΝ 16992:2017) και παρέχεται από οποιονδήποτε από τους παρακάτω φορείς: ββα) την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), βββ) αναγνωρισμένο από την αρμόδια αρχή στην Ελλάδα ή άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης εκπαιδευτικό ίδρυμα ή φορείς παροχής επαγγελματικής κατάρτισης, ββγ) επαγγελματική ή εμπορική ένωση, αναγνωρισμένη από τις τελωνειακές αρχές στην Ελλάδα ή άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή διαπιστευμένη στην Ευρωπαϊκή Ένωση για την παροχή παρόμοιων πιστοποιήσεων, γ) να μην έχουν καταδικαστεί αμετάκλητα για τα αδικήματα της λαθρεμπορίας, της φοροδιαφυγής, καθώς και για οποιοδήποτε κακούργημα ή για τα πλημμελήματα της κλοπής, υπεξαίρεσης, απάτης, πλαστογραφίας, απιστίας, ψευδορκίας, δόλιας χρεοκοπίας, καταδολίευσης δανειστών, τοκογλυφίας ή για οποιοδήποτε άλλο έγκλημα οικονομικής φύσεως, δ) να είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμεροι κατά τον χρόνο της εγγραφής τους στο Μητρώο. 3.Για την εγγραφή νομικών προσώπων ή ενώσεων προσώπων στο Μητρώο πρέπει να πληρούνται σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις: α) το νομικό πρόσωπο ή η ένωση προσώπων να ασκεί ως κύρια δραστηριότητα αυτού την παροχή υπηρεσιών τελωνειακής αντιπροσώπευσης, β) το νομικό πρόσωπο ή η ένωση προσώπων να απασχολεί ένα ή περισσότερα φυσικά πρόσωπα που διαθέτουν άδεια επαγγελματία τελωνειακού αντιπροσώπου, οι οποίοι είναι οι μόνοι αρμόδιοι να διενεργούν εργασίες τελωνειακής αντιπροσώπευσης στο όνομα του νομικού προσώπου, γ) οι νόμιμοι εκπρόσωποι του νομικού προσώπου ή της ένωσης προσώπων να μην έχουν καταδικαστεί αμετάκλητα για τα αδικήματα της λαθρεμπορίας και της φοροδιαφυγής, για οποιοδήποτε κακούργημα ή για τα πλημμελήματα της κλοπής, υπεξαίρεσης, απάτης, πλαστογραφίας, απιστίας, ψευδορκίας, δόλιας χρεοκοπίας, καταδολίευσης δανειστών, τοκογλυφίας ή για οποιοδήποτε άλλο οικονομικής φύσεως έγκλημα, δ) το νομικό πρόσωπο ή η ένωση προσώπων να είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμεροι κατά τον χρόνο της εγγραφής τους στο Μητρώο. 4.Για την εγγραφή στο Μητρώο προσώπων, τα οποία ασκούν νόμιμα το επάγγελμα του τελωνειακού αντιπροσώπου σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προσκομίζονται: α) Άδεια Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα για τελωνειακές απλουστεύσεις (ΑΕΟ C) σε ισχύ και β) πιστοποιητικό από τον αρμόδιο φορέα του άλλου κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ότι ο αιτών πληροί τις προϋποθέσεις της περ. β) της παρ. 2 όταν πρόκειται για φυσικό πρόσωπο ή της περ. β) της παρ. 3 προκειμένου για νομικά πρόσωπα ή ενώσεις προσώπων. 5.Πρόσωπα εγκατεστημένα σε τρίτες χώρες, τα οποία έχουν λάβει άδεια τελωνειακού αντιπροσώπου στη χώρα τους, μπορούν να εγγραφούν στο Μητρώο, εφόσον πληρούν την προϋπόθεση της περ. β) της παρ. 2 όταν πρόκειται για φυσικά πρόσωπα ή της περ. β) της παρ. 3 προκειμένου για νομικά πρόσωπα ή ενώσεις προσώπων. 6.Εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις του παρόντος, η αρμόδια διοικητική αρχή, το αργότερο εντός τριών (3) μηνών από την υποβολή της αίτησης της παρ. 1, εγγράφει το ενδιαφερόμενο πρόσωπο στο Μητρώο Επαγγελματιών Τελωνειακών Αντιπροσώπων της χωρικής της αρμοδιότητας και χορηγεί τη σχετική άδεια επαγγελματία τελωνειακού αντιπροσώπου.
Άρθρο 33 Αναστολή, ανάκληση, ακύρωση της άδειας επαγγελματία τελωνειακού αντιπροσώπου 1.Για την αναστολή, την ανάκληση ή την ακύρωση της άδειας επαγγελματία τελωνειακού αντιπροσώπου εφαρμόζονται τα άρθρα 27 και 28 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα, τα άρθρα 16, 17 και 18 του κατ' εξουσιοδότηση Κανονισμού (ΕΕ) 2446/2015 της Επιτροπής της 28ης Ιουλίου 2015 για τη συμπλήρωση του Κανονισμού (ΕΕ) 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, όσον αφορά λεπτομερείς κανόνες σχετικούς με ορισμένες από τις διατάξεις του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα (L 343/1) και του άρθρου 15 του εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2447/2015 της Επιτροπής της 24ης Νοεμβρίου 2015 για τη θέσπιση λεπτομερών κανόνων εφαρμογής ορισμένων διατάξεων του Κανονισμού (ΕΕ) 952/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη θέσπιση του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα (L 343) σχετικά με την αναστολή, την ανάκληση ή την ακύρωση των ευνοϊκών τελωνειακών αποφάσεων. 2.Η αναστολή, η ανάκληση ή η ακύρωση της άδειας επαγγελματία τελωνειακού αντιπροσώπου αποφασίζονται από την αρμόδια διοικητική αρχή. Η αναστολή και η ανάκληση της άδειας ισχύουν από την κοινοποίηση της σχετικής απόφασης στον τελωνειακό αντιπρόσωπο που αφορούν. Η ακύρωση της άδειας ανατρέχει στον χρόνο έκδοσής της. 3.Η άδεια αναστέλλεται για μέγιστο διάστημα τριάντα (30) ημερών όταν: α) η αρμόδια διοικητική αρχή πιθανολογεί αιτιολογημένα ότι ενδεχομένως υπάρχουν επαρκείς λόγοι για την ακύρωση ή την ανάκλησή της, αλλά δεν διαθέτει ακόμη όλα τα στοιχεία που απαιτούνται για να λάβει απόφαση επί της ακύρωσης ή της ανάκλησης, β) η αρμόδια διοικητική αρχή θεωρεί ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις κατοχής της άδειας ή ότι ο δικαιούχος της άδειας δεν συμμορφώνεται με τις υποχρεώσεις που επιβάλλονται βάσει της ιδιότητας του επαγγελματία τελωνειακού αντιπροσώπου και κρίνεται σκόπιμο να του δοθεί το χρονικό περιθώριο να λάβει μέτρα, προκειμένου να διασφαλίσει την εκπλήρωση των προϋποθέσεων ή τη συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις, γ) ο δικαιούχος της άδειας ζητά την αναστολή διότι δεν μπορεί προσωρινά να εκπληρώσει τις προϋποθέσεις που τίθενται για την κατοχή της άδειας ή να συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις που επιβάλλονται βάσει της άδειας του επαγγελματία τελωνειακού αντιπροσώπου. Όταν συντρέχουν οι λόγοι των περ. β) και γ), ο δικαιούχος της άδειας κοινοποιεί στην αρμόδια για τη λήψη της απόφασης τελωνειακή αρχή τα μέτρα που θα λάβει, προκειμένου να διασφαλίσει την εκπλήρωση των απαιτήσεων ή τη συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις, καθώς και τον χρόνο που χρειάζεται για τη λήψη των μέτρων αυτών. 4.Η άδεια ανακαλείται όταν διαπιστώνεται ότι μία ή περισσότερες προϋποθέσεις στις οποίες βασίστηκε η έκδοσή της δεν πληρούνταν ή δεν πληρούνται πλέον ή όταν ζητηθεί από τον αντιπρόσωπο. 5.Η ανάκληση της άδειας γίνεται αυτοδίκαια στις εξής περιπτώσεις: α) αμετάκλητης καταδίκης για τα αδικήματα της λαθρεμπορίας, της φοροδιαφυγής, για οποιοδήποτε κακούργημα ή για τα πλημμελήματα της κλοπής, υπεξαίρεσης, απάτης, πλαστογραφίας, απιστίας, ψευδορκίας, δόλιας χρεοκοπίας, καταδολίευσης δανειστών, τοκογλυφίας ή για οποιοδήποτε άλλο οικονομικής φύσεως έγκλημα ή β) μη έγκαιρης προσκόμισης στην αρμόδια τελωνειακή αρχή των δικαιολογητικών της περ. στ) του άρθρου 34, εφόσον είχε προηγηθεί αναστολή της άδειας και ο υπόχρεος δεν συμμορφώθηκε προς τους όρους της αναστολής για προσκόμιση των δικαιολογητικών εντός της καθορισθείσας προθεσμίας. Για την αυτοδίκαιη ανάκληση εκδίδεται διαπιστωτική πράξη από την αρμόδια διοικητική αρχή και ο επαγγελματίας τελωνειακός αντιπρόσωπος διαγράφεται από το Μητρώο Επαγγελματιών Τελωνειακών Αντιπροσώπων. 6.Η άδεια ακυρώνεται και ο επαγγελματίας τελωνειακός αντιπρόσωπος διαγράφεται οριστικά από το Μητρώο, όταν διαπιστώνεται ότι η άδεια χορηγήθηκε με βάση ελλιπείς ή αναληθείς πληροφορίες χωρίς τη συνδρομή των οποίων δεν θα εκδίδετο και ο δικαιούχος της απόφασης γνώριζε ή όφειλε ευλόγως να γνωρίζει ότι τα στοιχεία αυτά ήταν ελλιπή ή αναληθή. 7.Πριν από τη λήψη της απόφασης αναστολής, ανάκλησης ή ακύρωσης της άδειας επαγγελματία τελωνειακού αντιπροσώπου, η αρμόδια διοικητική αρχή κοινοποιεί στον ενδιαφερόμενο τους λόγους στους οποίους πρόκειται να βασιστεί η απόφαση και παρέχεται η δυνατότητα διατύπωσης των απόψεών του και προσκόμισης στοιχείων εντός τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία κατά την οποία αυτός λαμβάνει ή θεωρείται ότι λαμβάνει γνώση της κοινοποίησης. 8.Όταν η άδεια του επαγγελματία τελωνειακού αντιπροσώπου ακυρώνεται, τα τελωνειακά παραστατικά που κατατέθηκαν από τον χρόνο στον οποίο ανατρέχει η ακύρωση και για τα οποία δεν έχουν καταβληθεί οι απαιτούμενες δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις, θεωρείται ότι κατατέθηκαν με την ιδιότητα της έμμεσης αντιπροσώπευσης.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ' ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΩΝ - ΑΜΟΙΒΕΣ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Άρθρο 34 Υποχρεώσεις επαγγελματιών τελωνειακών αντιπροσώπων Οι επαγγελματίες τελωνειακοί αντιπρόσωποι οφείλουν: α) να συμμορφώνονται με τις διατάξεις του παρόντος Μέρους και να τηρούν τους κανόνες του Κώδικα Δεοντολογίας και του Χάρτη Ποιότητας που έχουν θεσπισθεί από τη Διεθνή Συνομοσπονδία Εκτελωνιστών (Confederation Internationale des Agents en Douane (CONFIAD) Pan-European Network), β) να έχουν λάβει από τον αντιπροσωπευόμενο σχετική εξουσιοδότηση για τη διενέργεια των τελωνειακών διατυπώσεων σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 29, γ) όταν πρόκειται για φυσικά πρόσωπα, να παρίστανται αυτοπροσώπως κατά την εκτέλεση των τελωνειακών διατυπώσεων, απαγορευομένης της εκτέλεσης του συνόλου ή μέρους των διατυπώσεων από άλλα πρόσωπα. Όταν συντρέχουν λόγοι ανωτέρας βίας, είναι δυνατή η εκτέλεση μέρους των διατυπώσεων από τρίτα πρόσωπα, τα οποία είναι επαγγελματίες τελωνειακοί αντιπρόσωποι και κατέχουν σχετική ειδική εξουσιοδότηση από τους επαγγελματίες τελωνειακούς αντιπροσώπους της περ. β), δ) όταν πρόκειται για νομικά πρόσωπα, να διενεργούν το σύνολο ή μέρος των τελωνειακών διατυπώσεων που αναλαμβάνουν να εκτελέσουν μόνο μέσω των Επαγγελματιών Τελωνειακών Αντιπροσώπων που απασχολούν με σχέση εξαρτημένης εργασίας ή μη, απαγορευομένης της εκτέλεσης του συνόλου ή μέρους των διατυπώσεων από άλλα πρόσωπα. Όταν συντρέχουν λόγοι ανωτέρας βίας, εξαιτίας των οποίων δεν είναι δυνατή η ολοκλήρωση των τελωνειακών διατυπώσεων από τους επαγγελματίες τελωνειακούς αντιπροσώπους που απασχολεί το νομικό πρόσωπο, είναι δυνατή η εκτέλεση μέρους των διατυπώσεων από τρίτα πρόσωπα, τα οποία είναι επαγγελματίες τελωνειακοί αντιπρόσωποι και κατέχουν σχετική ειδική εξουσιοδότηση από τους επαγγελματίες τελωνειακούς αντιπροσώπους της περ. β), ε) να ενημερώνουν την αρμόδια διοικητική αρχή για οποιαδήποτε μεταβολή σε σχέση με την πλήρωση των προϋποθέσεων του άρθρου 32, στ) να προσκομίζουν εγκαίρως τα έγγραφα, τα οποία ανανεώνονται μέσα σε ορισμένη προθεσμία ή έχουν ημερομηνία λήξης, ζ) να μην καθυστερούν αδικαιολόγητα την ολοκλήρωση των προβλεπομένων πράξεων και διατυπώσεων για την ομαλή διακίνηση των υποκειμένων σε τελωνειακή επιτήρηση εμπορευμάτων και την καταβολή των αναλογουσών δασμοφορολογικών και λοιπών συνεισπραττόμενων επιβαρύνσεων, η) να παρέχουν στις τελωνειακές αρχές κάθε πληροφορία που περιέρχεται σε γνώση τους και έχει σχέση με τη συμμόρφωση με την τελωνειακή νομοθεσία, θ)να παρέχουν στις τελωνειακές αρχές, στην κατάλληλη μορφή, εντός της οριζόμενης προθεσμίας, τα έγγραφα και τις αναγκαίες πληροφορίες που ζητούνται από αυτές, όπως και την απαιτούμενη συνδρομή για τη διεκπεραίωση των τελωνειακών διατυπώσεων ή ελέγχων, ι) να τηρούν χειρόγραφα ή ηλεκτρονικά λογιστική καταχώριση των τελωνειακών παραστατικών που υποβάλλουν στις τελωνειακές αρχές, καθώς και αρχείο με αντίγραφα όλων των υποστηρικτικών εγγράφων για χρονικό διάστημα δέκα (10) ετών, ια) να εκδίδουν τα λογιστικά στοιχεία του ν. 4308/2014 (Α' 251) προς τους λήπτες των υπηρεσιών τελωνειακής αντιπροσώπευσης και να τηρούν λογιστικά αρχεία (βιβλία) σύμφωνα με τον ίδιο νόμο, ιβ) να είναι ενημερωμένοι για την ισχύουσα σχετική ενωσιακή και εθνική νομοθεσία και να παρακολουθούν ένα τουλάχιστον πρόγραμμα εκπαίδευσης ή επιμόρφωσης του άρθρου 36 ανά τριετία, ιγ) να φέρουν κατά τη διενέργεια τελωνειακών διατυπώσεων το επαγγελματικό δελτίο ταυτότητας και σήμα αναγνώρισης που καθορίζεται από την Ομοσπονδία Εκτελωνιστών της Ελλάδας και το οποίο εκδίδεται από τον τοπικό σύλλογο εκτελωνιστών - τελωνειακών αντιπροσώπων της έδρας του τελωνειακού αντιπρόσωπου.
Άρθρο 35 Αμοιβή επαγγελματιών τελωνειακών αντιπροσώπων Η αμοιβή για τη διενέργεια τελωνειακών διατυπώσεων από επαγγελματία τελωνειακό αντιπρόσωπο καθορίζεται ελεύθερα μετά από συμφωνία μεταξύ του τελωνειακού αντιπροσώπου και του εντολέα του.
Άρθρο 36 Εκπαιδευτικά προγράμματα επαγγελματιών τελωνειακών αντιπροσώπων Οι φορείς που αναφέρονται στην υποπερ. ββ) της περ. β) της παρ. 2 του άρθρου 32 δύνανται να οργανώνουν προγράμματα εκπαίδευσης ή επιμόρφωσης των εν ενεργεία επαγγελματιών τελωνειακών αντιπροσώπων. Η εκπαιδευτική ύλη των εν λόγω προγραμμάτων καλύπτει τους τομείς του Προτύπου Επάρκειας Τελωνειακών Αντιπροσώπων ΕΝ 16992:2017 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Τυποποίησης (Comite Europeen De Normalisation, CEN).
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ' ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ - ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ - ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΕΣ ΠΟΙΝΕΣ
Άρθρο 37 Πειθαρχική εξουσία 1.Η παράβαση των υποχρεώσεων των επαγγελματιών τελωνειακών αντιπροσώπων που απορρέουν από το παρόν Μέρος και από τις κατ' εξουσιοδότηση αυτού εκδιδόμενες κανονιστικές πράξεις, η πλημμελής άσκηση των καθηκόντων τους, η ανάρμοστη ή αναξιοπρεπής συμπεριφορά κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, καθώς και κάθε πράξη ή παράλειψη που αντιβαίνει στις υποχρεώσεις αυτών αποτελεί πειθαρχικό αδίκημα, το οποίο τιμωρείται με πειθαρχική ποινή, ανεξαρτήτως άλλης συνέπειας ή της ποινικής ευθύνης του παραβάτη. 2.Η πειθαρχική εξουσία στους Επαγγελματίες Τελωνειακούς Αντιπροσώπους ασκείται από το Πειθαρχικό Συμβούλιο Επαγγελματιών Τελωνειακών Αντιπροσώπων του άρθρου 38. 3.Η πειθαρχική δίωξη Επαγγελματία Τελωνειακού Αντιπροσώπου ασκείται αυτεπαγγέλτως ή με εντολή του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, κατόπιν έγγραφης αναφοράς των τελωνειακών αρχών ή άλλης δημόσιας αρχής ή κατόπιν αίτησης κυρίου εμπορεύματος και κάθε προσώπου που έχει έννομο συμφέρον.
|
|